Kleur bekennen is impact maken

“Zou je dat nou wel doen?” Goed bedoeld, stelden enkele vrienden en familieleden mij de afgelopen tijd deze vraag. “Wat?” “Nou, voor jezelf beginnen en je dan alleen focussen op mensen die de wereld een beetje beter willen maken?” Mijn antwoord: “Ja, natuurlijk!” “Maar sluit je daarmee ook niet veel mensen uit?” “Ja, dat klopt en dat is nou ook nét de bedoeling!”

Een van de eerste adviezen die ik mensen en hun organisaties altijd geef, is om te kiezen. Waar ben je goed in, waar wil je om bekend staan en voor wie wil je werken? En… wat maakt jou anders dan de rest? Eenheidsworst is er al genoeg. Dus hoe maak jij verschil? Of zoals managementspreker Jos Burgers zegt: “Stel, de markt is een wei en jij bent een koe. Op welk deel van de wei ga jij dan staan? Dicht bij alle andere koeien? Daar ligt ook alle shit hè?!” Nou… precies. Ik kies dus voor een fris stuk gras!

Deze zomer kwam een aantal dingen samen. De wens om iets voor mezelf te beginnen was al jaren latent aanwezig. Door een vraag van melkveehouder Jacqueline Ulen, die free publicity wilde realiseren met het innovatieve sub-irrigatiesysteem dat zij had aangelegd, merkte ik hoe leuk ik het vond om haar te adviseren en begeleiden hierin. We realiseerden in korte tijd veel publiciteit. Dat gaf een kick en smaakte naar meer. Wat het voor mijzelf én de media interessant maakte, is dat het om klimaat-adaptatie ging. We ervaren immers allemaal dat het klimaat verandert en dat we in Nederland water moeten gaan vasthouden, in plaats van afvoeren…

JRPR werd geboren. Ik vind het fantastisch om PR te genereren. Alleen… dit keer werk ik puur en alleen voor mensen die een product ontwikkelen waarmee ze de wereld een beetje beter maken. Daarbij zet ik de mens met zijn of haar passie voorop. Het product volgt dan vanzelf. Want wat beweegt die persoon om het anders te doen dan anderen? Om een eigen stukje wei af te bakenen? Dat alleen al maakt hem of haar interessant. Ik werk voor boegbeelden. Voor frisdenkers. Voor ondernemende interruptors en innovators.

Wie dat zijn? Mensen die een wereld willen met minder (micro)plastics. Mensen die bomen planten in de woestijn, zodat ook de volgende generaties nog wat langer van de aarde kunnen genieten. Mensen die alternatieven vinden voor brandstofgebruik. Mensen die slimme producten bedenken voor ouderen of een alternatief voor vlees met minder CO2 uitstoot als gevolg. Om maar een paar voorbeelden te noemen…

Mijn stukje wei bestaat dus uit wereldverbeteraars die een herkenbare positie willen verwerven op hun terrein. Ik help hen zichtbaar te worden, zowel in de media als op sociale platforms. Hun portfolio uit te breiden, zodat zij een podium krijgen en misschien zelfs een beweging op gang kunnen krijgen. Want alleen door kleur te bekennen, maak je impact!

Wat is jouw kleur?